TRANSLATOR

Polskie Stowarzyszenie Komiksowe wybrało najlepsze komiksy 2014 roku

Podczas festiwalu Komiksowa Warszawa, który odbył się na Stadionie Narodowym w ramach majowych Targów Książki przyznano nagrody Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego.

Najlepszym polskim komiksem uznano najnowszy tom „Blakiego” Mateusza Skutnika. „Czwórka” to dość niespodziewany powrót autora po latach do postaci niewielkiego, wiecznie czymś zatroskanego facecika, który spędza czas na egzystencjalnych rozmyślaniach. „Skutnik pokazuje, że wrażliwcy nie mają łatwego życia. Jeśli jesteś dostatecznie spostrzegawczy, by zauważyć mech na budynkach, jeśli potrafisz zadumać się nad miską, którą myjesz po raz setny w życiu, to świat nie będzie twoim najlepszym przyjacielem” – pisała w naszej redakcyjnej recenzji Oliwia Ziębińska, dodając, że „Blaki” to „uczta dla ludzi przygnębionych, to opowieść w sam raz na jesienny wieczór i deszcz za oknem, mądra, spokojna, zabawna i smutna”.

Najlepszym zagranicznym komiksem roku wybrano serię „Ralph Azham” francuskiego twórcy Lewisa Trondheima. Autor kreuje w niej kolejny ze swych niepospolitych światów, tym razem baśniowy, w którym tytułowy bohater, niegdyś przeznaczony na wybrańca a obecnie uważany za wyrzutka, opuszcza rodzinną wioskę i wyrusza na poszukiwanie przygód. Trondheim osobiście odebrał nagrodę, a potem wraz z kolorystką serii, Brigitte Findakly, przez długie godziny umieszczał dedykacje wraz z ilustracjami w albumach przyniesionych przez czytelników.
Tytuł najlepszego ubiegłorocznego scenarzysty komiksowego przypadł Danielowi Chmielewskiemu. Werdykt ten zapewne nie zdziwił nikogo, kto miał okazję zapoznać się z albumami „Zapętlenie” i „Podgląd”. Ten pierwszy został uznany przez naszego redakcyjnego kolegę, Mirosława Skrzydło, za jedną z najlepszych rodzimych opowieści graficznych powstałych w dwudziestym pierwszym wieku. „To dzieło niebywale spójne, dojrzałe i przenikliwe. Stanowi ponadto odważną próbę rozrachunku z egzystencjalnymi zawiłościami jednostki, próbującej wydostać się z symbolicznego labiryntu skomplikowanego życia” – czytamy w recenzji „Zapętlenia”.

Najlepszym rysownikiem został Krzysztof Gawronkiewicz, autor wielowątkowego „Przebiegłego dochodzenia Ottona i Watsona”, który powrócił w minionym roku z bardzo dobrze przyjętym przez krytykę i czytelników pierwszym tomem nowej miniserii „Powstanie” narysowanym do scenariusza Marzeny Sowy. Pełna nawiązań do dzieł literackich i filmowych historia rozgrywa się w okupowanej przez nazistów Warszawie w przededniu powstania, zaś warstwa graficzna dzieła przywołuje na pamięć prace wybitnych polskich ilustratorów z lat 20 i 30.
Za najlepszą okładkę komiksową uznano pracę Filipa Wiśniewskiego zdobiącą prześmiewczy komiks „Zaklęcie Boga Pytona”. Jeśli ktoś zna twórczość autora, który przy tym dziełku połączył siły z etatowym zbereźnikiem polskiego komiksu, czyli Ojcem Rene, ten wie, czego może się spodziewać. Bohaterem komiksu jest chory psychicznie kaznodzieja, opętany przez demona analnego seksu, któremu na pomoc w ratowaniu duszy wyruszają dwaj dalecy znajomi: człowiek i kurczak.

Nagrody Polskiego Stowarzyszenia Komiksowego to jedne z najważniejszych nagród komiksowych w Polsce. W tym roku przyznane zostały po raz szósty. Poniżej przedstawiamy wszystkich nominowanych (laureatów wyróżniliśmy tłustym drukiem):

Najlepszy polski komiks:
„Blaki. Czwórka” (Mateusz Skutnik, wyd. Centrala)
„Ostatni przystanek” (Tomasz „Spell” Grządziela, wyd. Kultura Gniewu)
„Zapętlenie” (Daniel Chemielewski, wyd. Timof i cisi wspólnicy)
„Zdarzenie. 1908″ (Jacek Świdziński, wyd. Kultura Gniewu)
Najlepszy komiks zagraniczny:
„Locke & Key” (Joe Hill, Gabriel Rodriguez, wyd. Taurus Media)
„Parker: Łowca” (Darwyn Cooke, wyd. Taurus Media)
„Ralph Azham” (Lewis Trondheim, wyd. Timof i cisi wspólnicy)
Najlepszy scenarzysta:
Daniel Chmielewski
Mateusz Skutnik
Jacek Świdziński
Najlepszy rysownik:
Krzysztof Gawronkiewicz
Tomasz „Spell” Grządziela
Filip „Fil” Wiśniewski
Najlepsza okładka:
„Quiet Little Melody” (Sebastian Skrobol, Wydawnictwo Komiksowe)
„Zaklęcie Boga Pytona” (Filip „Fil” Wiśniowski, Ojciec Rene, wyd. Bazgrolle)
„Zapętlenie” (Daniel Chmielewski, wyd. Timof i cisi wspólnicy).

Źródło:
http://booklips.pl/newsy/polskie-stowarzyszenie-komiksowe-wybralo-najlepsze-komiksy-2014-roku/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz