TRANSLATOR

Ranking wydawców. Łagodna erotyka i Dan Brown przyciągnęły kupujących

We wczorajszym wydaniu „Rzeczpospolitej” ukazał się przygotowany wspólnie z firmą Biblioteka Analiz raport o polskim rynku wydawniczo-księgarskim wraz z tabelą największych polskich wydawnictw (o pozycji w rankingu decyduje przychód firmy ze sprzedaży książek za rok 2013). 
„Po dwóch latach spadków sprzedaży na rynku książki w 2013 roku przychody wydawców nieznacznie, bo zaledwie o 0,4 proc., drgnęły w górę - wyniosły 2,68 mld zł. Wzrosła liczba tytułów, kolejny raz zmalał średni nakład – piszą Łukasz Gołębiewski i Paweł Waszczyk. Coraz więcej pozycji wydawanych jest cyfrowo. Choć tylko nieliczni wydawcy ujawnili wynik finansowy, wyraźnie widać, że pomimo cięć kosztów rentowność wydawniczego biznesu spada. Jeszcze kilka lat temu rentowność wydawców książek wynosiła 7-8proc. rocznie, dziś jest to 4-5 proc".

Minimalny wzrost wartości rynku w 2013 roku zawdzięczamy przede wszystkim hitom z oferty jednej oficyny, wydawnictwa Sonia Draga (wzrost przychodów o 93 proc.). Tu ukazały się trzy tomy erotycznej sagi o obliczach Greya, a łączna sprzedaż tych powieści w 2013 roku zbliżyła się do 750 tys. egzemplarzy. Innym hitem tego samego wydawcy była premiera najnowszej powieści Dana Browna, znanego z bestsellerów, takich jak "Kod Leonarda da Vinci" czy "Anioły i demony". Sprzedaż powieści "Inferno",inspirowanej "Boską Komedią" Dantego Alighieri, osiągnęła 320 tys. egzemplarzy.

Wbrew oczekiwaniom rozwój publikacji elektronicznych nie charakteryzuje się wysoką dynamiką. Ostatnie pięć lat to na polskim rynku okres pokonywania kolejnych barier rozwojowych: brak uniwersalnego sprzętu umożliwiającego percepcję e-książek,zbyt wąska oferta, za wysokie - w opinii konsumentów - ceny e-booków,które obłożone są stawką 23 proc. VAT. Książki papierowe korzystają z preferencyjnej stawki 5 proc.

"Kolejne lata, w szczególności 2015-2016,kiedy będą się ustalać nowe reguły sprzedaży podręczników szkolnych, będą dla rynku trudne. Papierowa książka będzie w coraz większym stopniu dobrem luksusowym - coraz droższa, coraz bardziej elitarna. Niewykluczone, że za kilka lat księgarnie staną się luksusowymi salonami dla elit, dystrybucją treści zajmą się zaś dostawcy internetu i firmy telekomunikacyjne. Z punktu widzenia odbiorcy najważniejsze jest, by przy naporze zmian technologicznych udało się zachować wysokiej jakości treści, te bowiem zawsze były wyznacznikiem wydawniczej marki. Przy obecnej rentowności książkowego biznesu będzie to niezwykle trudnym wyzwaniem" - puentują autorzy.


Źródło:
http://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/ranking-wydawcow_38268.html

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz