W ramach akcji „Bitwa e-book vs audiobook”
przeprowadzonej w dniach od 16 do 22 września 2014 roku Virtualo sprawdziło, czy czytelnicy przyzwyczaili się już do
książek w wersji audio i kupują je równie chętnie jak e-booki. Okazuje się, że
jesteśmy wzrokowcami i dlatego wolimy e-czytać niż słuchać.
Popularność e-booków rośnie w
Polsce z każdym rokiem. Najgłośniejsze premiery pojawiają się w księgarniach
internetowych równocześnie w wersji drukowanej i elektronicznej, a czytelnicy
coraz głośniej dopominają się o książki swoich ulubionych autorów również w
wersji na czytnik. Jak jednak wygląda sprawa z audiobookami? Virtualo
przeprowadziło akcję „Bitwa e-book vs audiobook”, w ramach której zdecydowało
się sprawdzić, jakie formaty książek chętniej kupują czytelnicy. Na potrzeby
akcji na jeden dzień zrównano ceny wybranych e-booków i audiobooków, tak aby
czytelnik podczas wyboru książki kierował się wyłącznie preferencjami
dotyczącymi sposobu czytania/słuchania, a nie ceną. Jaki rezultat otrzymano? W
wirtualnej bitwie zdecydowanie wygrały e-booki. Aż 75% procent klientów
Virtualo zdecydowało się w czasie trwania akcji na zakup e-booka, w porównaniu
do 25% czytelników, czy raczej słuchaczy, którzy wybrali audiobooki.
Akcja na Virtualo.pl wspierana
była poprzez aplikację na Facebooku, w ramach której użytkownicy portalu
społecznościowego mogli oddać głos na preferowany rodzaj książki, czyli na
e-booka lub audiobooka. Tutaj też zdecydowanie wygrały e-booki, na które głos
oddało 73% respondentów, w porównaniu do 27% głosów oddanych na audiobooki.
Uczestnicy akcji podkreślali przede wszystkim, że są „wzrokowcami”, a nie
„słuchowcami” i łatwiej im się skupić na tekście, który sami czytają niż na tym
czytanym przez kogoś innego. Według ankietowanych e-booki bardziej pobudzają
wyobraźnię, a także, co było istotne dla wielu respondentów, łatwiej jest
wrócić do wybranych fragmentów książki i ponownie je przeczytać. Wśród zalet
audiobooków wymieniana była m.in. możliwość słuchania ich w każdym miejscu i o
każdym czasie, nawet gdy ręce ma się zajęte np. prowadzeniem samochodu – śmiało
można się zatopić w ulubionej lekturze.
Wyniki akcji pokazują, że polscy
czytelnicy wolą książki e-czytać niż słuchać. Nawet po zrównaniu cen na te same
tytuły, klienci chętniej wybierali e-booka niż audiobooka. Co ważne, e-book
jako zapis tekstowy o wiele bardziej przypomina książkę drukowaną niż audiobook
– również to jest jednym z powodów, dla których e-booki cieszą się większą
popularnością. Virtualo przewiduje, że wraz ze zwiększaniem się dostępności
urządzeń (czytników, tabletów, smartfonów, odtwarzaczy mp3) umożliwiających
odczytywanie książek w wersji elektronicznej, popularność zarówno e-booków jak
i audiobooków będzie cały czas rosła. Jednak pod względem zapisu – to e-book
niezmiennie będzie bliższy tradycyjnej wersji drukowanej – i zapewne w związku
z tym będzie cieszył się niezmiennie większym zainteresowaniem wśród
e-czytelników.
W przeprowadzonej przez Virtualo
akcji wzięły udział wydawnictwa: Czarna Owca ze skandynawskim hitem
„Księżniczka z lodu” Camilli Lackberg, Wielka Litera z książką „Między
wariatami” Marcina Mellera, Dom Wydawniczy PWN z bestsellerem „Siła nawyku”
Duhigga Charlesa, Sonia Draga z tytułami „Lisia dolina” topowej autorki
Charlotte Link oraz „Królewski spisek” Steve’a Berry’ego, Wydawnictwo Czarne z
książką „Niedziela, która zdarzyła się w środę” Mariusza Szczygła oraz
Wydawnictwo Literackie z książkami „Dziewczynka w czerwonym płaszczyku” Romy
Ligockiej i „Inne pieśni” Jacka Dukaja. Czytelnicy mieli więc do wyboru
najgłośniejsze tytuły z różnych kategorii: od fantastyki, przez literaturę
faktu po kryminały.
fot. UltraHDWallpapers
Źródło:
http://booklips.pl/newsy/polacy-wola-ksiazki-e-czytac-niz-sluchac/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz