Miejska
Biblioteka Publiczna im. H. Łopacińskiego
Instytut Historii Sztuki KUL
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Galeria Labirynt
Lubelskie Towarzystwo Zachęty Sztuk Pięknych
Galeria Labirynt
zapraszają na
wykład
prof. Ryszarda Kasperowicza
Bernard Berenson: modernizm dla wszystkich
1 października 2014, godz. 17.00
Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12
prof. Ryszarda Kasperowicza
Bernard Berenson: modernizm dla wszystkich
1 października 2014, godz. 17.00
Filia nr 2 MBP, ul. Peowiaków 12
Bernard Berenson należał do
grona najświetniejszych znawców malarstwa włoskiego renesansu. Był autorem
niezliczonych atrybucji, powszechnie uznanym autorytetem i jednocześnie
postacią bardzo popularną dzięki swoim książkom o sztuce oraz esejom i
wspomnieniom. Berenson stał się także jedną z najważniejszych postaci w handlu
dziełami sztuki w pierwszej połowie XX wieku – liczne muzea i kolekcje
amerykańskie szczycą się dziś obrazami czy rzeźbami, w zakupie których
pośredniczył Berenson. W swoich esejach o sztuce, sięgając do
kategorii wypracowanych przez psychologię sztuki i estetykę, Berenson zdołał
przekuć określone pojęcia teoretyczne modernizmu na zasób kryteriów
niezbędnych, jak mniemał, do właściwego przeżywania sztuki. Dzięki takiej
popularnej wersji modernistycznych założeń Berenson przebudował kanon malarstwa
włoskiego renesansu, włączając doń mistrzów, którzy wcześniej byli znani
właściwie tylko specjalistom. W ten sposób Berenson zdefiniował modernistyczny
sposób obcowania z dziełami sztuki dawnej, dając szerokiej publiczności
możliwość (może złudną) obcowania z zawsze ważnymi, autonomicznymi wartościami
obrazowymi, które modernizm cenił sobie niezwykle wysoko.
Tworzenie kolekcji sztuki jest „pisaniem” pewnej historii. Kolekcja dzieł
malarstwa, rzeźby, grafiki, jak też nowych form sztuki współczesnej jest
gotowym repertuarem „rzeczowników, przysłówków, czasowników”, trzeba je tylko
umiejętnie ułożyć w zdania, stworzyć wyrazistą wypowiedź. Oczywiście kolekcja
sztuki, w tym sztuki współczesnej, może pełnić rozmaite funkcje:
reprezentacyjną, historyczną, a nawet inwestycyjną. W okresie modernizmu
posiadanie kolekcji sztuki stało się ambicją nie tylko kolekcjonerów i
miłośników sztuki, ale też muzeów, centrów sztuki, galerii publicznych i
prywatnych, w końcu miast, regionów i narodów. W ślad za tym podstawową funkcją
kolekcji publicznej jest dziś jej funkcja edukacyjna. Kolekcja jest jej
doskonałym narzędziem, gdyż posługuje się oryginałami, udostępnionymi
publiczności w przemyślanej formie i przestrzeni. Niejako na mocy definicji
jest ona szczególnym zbiorem dzieł, który winien mieć charakter nieprzypadkowy,
uzasadniony, wyjątkowy i spójny. Wystawa kolekcji sztuki może być zwierciadłem
czasu, określonego momentu historycznego, jego odbiciem w najbardziej
reprezentatywnym kształcie. Kolekcje tworzą kanony, ale też je przełamują,
opowiadają historię sztuki (czasem zbyt arbitralnie), ale też stawiają pytania,
otwierają horyzonty interpretacji sztuki, nobilitują artystów, popularyzują i
ukazują ich dzieła w powiązaniach kontekstualnych, w końcu – chronią dzieła
przed zapomnieniem, a często też dosłownie – przed zniszczeniem, stając się
strażnicami dziedzictwa kulturowego. Tegoroczna edycja otwartych wykładów z
historii sztuki poświęcona jest szeroko rozumianemu kolekcjonowaniu sztuki.
Zapraszamy do wspólnego przemyślenia rozmaitych sposobów prezentacji zbiorów
sztuki, jak też zagadnień towarzyszących kolekcjonowaniu. Przyjrzymy się między
innymi postaci konesera – znawcy sztuki, zadaniom kolekcji, ich rewolucyjnym
przemianom w dobie nowoczesności czy dylematom archiwizowania i dokumentowania
efemerycznych form sztuki współczesnej. Jak co roku wykłady poprowadzą badacze
sztuki z ośrodków akademickich i wystawienniczych – Instytutów Historii Sztuki
KUL i UW, Instytutu Sztuk Pięknych UMCS, Muzeum Lubelskiego i Lubelskiego
Towarzystwa Zachęty Sztuk Pięknych.
Źródło:
http://www.mbp.lublin.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz