Słowo moda niesie w
sobie wiele różnorakich znaczeń. Definicja słownikowa opisuje
modę zarówno jako „sposób ubierania się, czesania,
makijażu,itp., popularny w jakimś okresie1”
ale także jako zjawisko. „Jeśli coś jest w modzie, to jest modne
lub bardzo popularne2”,
„jeśli coś wchodzi w modę, to zaczyna być popularne3”.
Nieco szersze, bardziej potoczne znaczenie możemy znaleźć na
stronach wikipedii, gdzie moda definiowana jest jako potrzeba
naśladowania innych, w celu identyfikacji z nimi. Zaznaczono
występowanie mody w różnych dziedzinach życia społecznego,
zwrócono także uwagę na powiązania mody z pojęciami, takimi jak
styl czy popularność4.
Niezależnie od definicji
mody, nie sposób pominąć jej ogromnego znaczenia we współczesnej
popkulturze. Kreowanie mody nierozerwalnie łączy się z
zagadnieniami, takimi jak public relations, popularność czy
wizerunek. Warto zauważyć, że niemal każda poważna instytucja
lub firma stara się podejmować działania związane z budowaniem
pozytywnego pijaru. Co więcej, sytuacja taka ma miejsce również w
stosunku do osób publicznych, np. sportowców.
Nie inaczej jest w
przypadku bibliotek. Są to przecież miejsca publiczne, przeznaczone
dla szerokiego ogółu odbiorców. Oczywiście budowanie wizerunku i
kreowanie mody na bibliotekę jest zależne od rodzaju placówki
(biblioteka miejska, biblioteka uniwersytecka, itp.), jednak szkielet
mechanizmu oraz cel przyświecający takiemu działaniu, powinien być
bardzo zbliżony dla wszystkich bibliotek. W dalszej części
artykułu, za przykład działań związanych z budowaniem mody na
bibliotekę, posłuży Biblioteka Multimedialna Biblio, wchodząca w
skład Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Hieronima Łopacińskiego
w Lublinie.
Na podstawie obserwacji
łatwo zauważyć, że każda moda powstaje w oparciu o odpowiedni,
interesujący potencjalnego odbiorcę, punkt wyjścia (może być nim
przedmiot, osoba, utwór, itp.). W przypadku bibliotek, jako punkt
wyjścia należałoby przyjąć odpowiednio urządzoną oraz
wyposażoną placówkę, która umożliwia zainteresowanie
czytelników oraz trafia w ich potrzeby. Kwestie, takie jak
dostateczna przestrzeń, komfortowe stanowiska czy nowoczesny sprzęt
to dobry początek, ale w celu wykreowania mody, biblioteka
potrzebuje odpowiednich elementów charakterystycznych. Elementy tego
typu powinny jednoznacznie wyróżniać placówkę i świadczyć o
jej wyjątkowości. W czasach, kiedy trzeba konkurować z wieloma
możliwościami spędzania wolnego czasu, należy tworzyć
odpowiednie bodźce, budzące zainteresowanie biblioteką5.
Dobrym przykładem
placówek, wpisujących się w powyższe założenia mogą być
powstające w kraju biblioteki multimedialne. Wrocławską Mediatekę
zdobi charakterystyczna, czerwona taśma medialna. W Olsztyńskiej
Planecie 11 wnętrze posiada stylistykę planetarium. Z kolei
Lubelskie Biblio stylistyką nawiązuje do pobliskiego skateparku.
Stąd między innymi biurka i siedziska przypominające rampy, beczki
służące jako stoliki czy podest DJ-ski w centrum głównej sali.
Fot. 1 - Wnętrze Biblio,
opracowanie własne
Kolejnym składnikiem,
stanowiącym nieodłączny element charakteru danej placówki, jest
wyróżniające ją logo. „W wielu przypadkach, sposób
postrzegania logo firmy rzutuje na jej wizerunek, a tym samym
przekłada się na pozycję rynkową. Wizerunek marki budowany między
innymi za pomocą identyfikacji wizualnej, często jest silniejszym
elementem w budowaniu sympatii do niej, aniżeli cechy produktów,
ceny czy inne atrybuty. Dobrze zaprojektowane logo, w symboliczny
sposób odzwierciedlające wartości, jakie propaguje firma,
doskonale wspiera jej wizerunek. Wpływa również na budowanie marki
oraz lojalności wśród jej klientów6”.
Powyższe sformułowanie tyczy się również bibliotek.
Rys. 1 - Logo Mediateki w
Wrocławiu, http://www.mediateka.biblioteka.wroc.pl/
Rys. 2 - Logo Planety 11 w
Olsztynie, http://www.planeta11.pl/
Rys. 3 - Logo Biblio w
Lublinie, http://biblio.lublin.pl/
Analizując przedstawione
logotypy należy zwrócić uwagę nie tylko na oryginalność, ale
również na spójność z pozostałymi elementami identyfikacji
wizualnej. Logo Mediateki we Wrocławiu nawiązuje do poprowadzonej
przez wnętrze budynku taśmy medialnej. W logo Planety 11 wyraźnie
widzimy konotacje z planetarium. Z kolei logo Biblio zbudowano z
krzywych, jednoznacznie kojarzących się z rampami skateparkowymi.
Dodatkowo, kolorystyka napisu jest taka sama, jak mebli wewnątrz
biblioteki.
Wymienione wcześniej
kwestie, w połączeniu z odpowiednim profilem zbiorów7
oraz wyposażeniem dodatkowym8,
stanowią punkt wyjścia w kreowaniu mody na bibliotekę. Można
przyjąć, że jest to „produkt”, który można „sprzedać”
użytkownikowi9.
Przez ową „sprzedaż” należy tutaj rozumieć wszelkiego typu
działania, zmierzające do popularyzacji biblioteki oraz zwiększania
jej atrakcyjności, a w efekcie - do kreowania mody.
Działania owe,
składające się na budowanie mody, można podzielić w bardzo
prosty sposób. Są to działania globalne oraz lokalne. Jako
działania globalne, możemy zdefiniować wszystkie aktywności,
mające na celu wzbudzenie i podtrzymanie zainteresowania miejscem. Z
kolei działania lokalne polegają na tworzeniu i utrzymywaniu więzi
z użytkownikiem.
Przed przystąpieniem do
działania warto dokonać odpowiedniej analizy, określającej
poprzednie, obecne oraz przyszłe miejsce organizacji, na tle
działających na nią czynników. Analiza taka opiera się na
prostym schemacie klasyfikacji - wszystkie czynniki mające wpływ na
bieżącą i przyszłą sytuację organizacji, dzieli się na:
- zewnętrzne w stosunku do organizacji lub mające charakter uwarunkowań wewnętrznych,
- wywierające negatywny wpływ na funkcjonowanie organizacji i mające wpływ pozytywny10.
Dzięki takiemu
podziałowi, wyodrębnione zostają cztery kategorie czynników:
- wewnętrzne pozytywne - mocne strony wyróżniające bibliotekę w otoczeniu
- wewnętrzne negatywne - słabe strony ograniczające sprawność i atrakcyjność placówki
- zewnętrzne pozytywne - szanse do rozwoju i usunięcia ograniczeń
- zewnętrzne negatywne - zagrożenia i bariery utrudniające rozwój placówki11
Odpowiednie rozpoznanie
powyższych kwestii pozwala na skuteczne uszeregowanie planowanych
działań, określenie ich kolejności oraz stopnia ważności.
Umożliwia także odpowiednią pracę nad sektorami niosącymi
zagrożenia dla funkcjonowania placówki, co pozwala na eliminację
negatywnych oddziaływań, zanim odniosą niepożądany, destrukcyjny
skutek.
Podejmując działania
globalne związane z kreowaniem mody, należy mieć na uwadze ich
odpowiedni wydźwięk. Aby został osiągnięty, niezbędna jest
przemyślana współpraca z mediami. Pozyskiwanie opinii publicznej i
kontakty z otoczeniem są dla bibliotek o tyle ważne, że wpływają
także na władze lokalne, które decydują o środkach finansowych
na działalność biblioteki oraz służą jej popularyzacji w
środowisku. Najskuteczniejszym sposobem informowania środowiska
lokalnego o bibliotece i jej usługach są media masowe. Docierają
one najszybciej do szerokich kręgów aktualnych i potencjalnych
klientów bibliotek oraz elit politycznych. Mają także ogromną
siłę opiniotwórczą. Warto pamiętać, że nawiązanie współpracy
z mediami nie zawsze jest łatwym zadaniem. Taki stan rzeczy może
wynikać z tego, że biblioteki nie są postrzegane jako temat, który
może zaciekawić odbiorców12.
Jest to modelowy przykład jednego z czynników zewnętrznych o
charakterze negatywnym.
W przypadku Biblio ten
problem udało się wyeliminować jeszcze przed jego wystąpieniem. W
fazie powstawania budynku, media otrzymywały informacje na temat
planowanego wizerunku placówki. Udostępniano wizualizacje,
informowano o planach związanych z funkcjonowaniem, itp. W dniu
otwarcia zorganizowano poranną konferencję prasową oraz całodniowy
festyn z licznymi atrakcjami, w którym udział wzięło około 2500
osób. Imprezę swoją obecnością uświetnili przedstawiciele
struktur miejskich na czele z Prezydentem Lublina - Krzysztofem
Żukiem, który dokonał oficjalnego otwarcia biblioteki. Taki zabieg
nie tylko zainteresował czytelników ale również jednoznacznie
pokazał, że Biblio jest miejscem nietuzinkowym, wartym uwagi13.
Fot. 2 - Otwarcie Biblio,
opracowanie własne
Kapitał wypracowany
podczas otwarcia biblioteki okazał się doskonałą bazą, jednak
bez stosownej kontynuacji działań globalnych, mógłby zostać
bardzo łatwo „roztrwoniony”. Stąd wiele inicjatyw takich jak
organizacja dnia otwartego, duże spotkania autorskie, itp. Wszystkie
tego typu wydarzenia stanowią dla biblioteki doskonałą okazję do
zaproszenia przedstawicieli mediów i prezentacji placówki
szerokiemu gronu odbiorców.
W działaniach globalnych
związanych z kreowaniem mody bardzo istotną rolę odgrywają
projekty mogące podnieść rangę biblioteki, zarówno wśród
użytkowników, środowisk opiniotwórczych, samorządowych oraz
wśród mediów. W przypadku Biblio warto wymienić dwa przykłady.
Pierwszy to ulokowanie w budynku biblioteki American Corner - centrum
informacji o kulturze Amerykańskiej. Otwarcie tej placówki w lutym
2013 roku (po 8 miesiącach działania biblioteki) zaowocowało
ponownym zgromadzeniem w bibliotece wszystkich przedstawicieli
lokalnych mediów, znacznej liczby osób związanych ze strukturami
miejskimi (na czele z Prezydentem Lublina - Krzysztofem Żukiem), a
także ambasadora Stanów Zjednoczonych, Stephena Mulla.
Fot. 3 - Otwarcie American
Corner Lublin, opracowanie własne
Drugim interesującym
przykładem jest uznanie otwarcia Biblio Wydarzeniem Kultury 2012
roku w Lublinie. Warto nadmienić, że tytuł ten biblioteka
otrzymała w wyniku głosowania czytelników, co świadczy dodatkowo
o bardzo pozytywnym wizerunku placówki w społeczeństwie.
O ile działania globalne
związane z kreowaniem mody bardzo łatwo wyróżnić i zdefiniować,
o tyle działania lokalne to kwestia dużo bardziej złożona.
Składają się na nie bowiem wszystkie przedsięwzięcia kulturalne
oraz codzienna działalność statutowa biblioteki (w przeważającej
mierze wypożyczanie oraz udostępnianie zgromadzonych zbiorów).
Bardzo istotnym elementem, decydującym o powodzeniu działań tego
typu jest odpowiednie nastawienie personelu i zachowanie podczas
kontaktów z użytkownikami. Tego typu działania najlepiej
rozpatrywać jako wariację marketingu bezpośredniego. Polega on na
bezpośrednich komunikatach kierowanych do użytkowników biblioteki.
Dzięki kontaktowi bezpośredniemu otrzymujemy reakcję zwrotną.
Podczas komunikacji lokalnej bibliotekarz może wykorzystywać różne
media, takie jak informatory, internet14,
plakaty, kontakt bezpośredni, itp. Ogromnym plusem takich działań
jest, poza tworzeniem dobrego wizerunku biblioteki, otrzymanie
natychmiastowej i dającej się zmierzyć reakcji użytkownika
placówki15.
Jednocześnie pracownik ma możliwość modyfikacji swoich działań
w celu pokrycia zainteresowań i zapotrzebowania odwiedzających
bibliotekę użytkowników16.
Podobnie jak w przypadku
działań globalnych, działania lokalne wymagając odpowiedniej
współpracy z mediami. Cel jest jednak inny. Nie chodzi o budowanie
zainteresowania w oparciu o charakterystyczne wydarzenia, ale o
stworzenie ciągłego przepływu informacji pomiędzy biblioteką a
mediami lokalnymi. Taka współpraca pozwala na stale informowanie o
ofercie placówki, z czego korzystają przede wszystkim użytkownicy
biblioteki (chociaż oczywiście działania te pełnią również
funkcję reklamową). W przypadku Biblio współpraca taka polega na
przekazywaniu programu planowanych działań do lokalnych rozgłośni
radiowych oraz przedstawicieli prasy, ale również umieszczania
informacji w miejskim informatorze kulturalnym.
Efekty działań
lokalnych oraz globalnych są trudne do zmierzenia. W
przedsiębiorstwach komercyjnych wyznacznikiem sukcesu jest
osiągnięty zysk. W przypadku bibliotek można przyjąć, że rolę
taką, przynajmniej sygnalnie, pełni ilość użytkowników. Sama
ilość zapisanych osób może być jednak myląca17.
W związku z tym lepszym wyjściem wydaje się porównanie ilości
odwiedzin w danych okresach czasu. W przypadku Biblio tego typu
zestawienia powstają co miesiąc, natomiast co pół roku
przygotowany zostaje duży raport podsumowujący działalność
biblioteki (podobnie rzecz ma się w przypadku pozostałych filii
Miejskiej Biblioteki Publicznej w Lublinie, w ramach której Biblio
funkcjonuje). Zestawienie odwiedzin dla Biblio wyglądają
następująco:
- W okresie od otwarcia (19 czerwca 2012 roku) do końca 2012 roku - około 76 000 osób18
- W okresie od 01.01.2013 do 30.06.2013 - około 64 000 osób
- W okresie od 01.07.2013 do 30.09.2013 - około 35 000 osób19
Zestawienie to wyraźnie
ukazuje, że zainteresowanie biblioteką które wzbudzono w
pierwszych miesiącach funkcjonowania, udało się utrzymać. Jest to
potwierdzeniem prawidłowego funkcjonowania placówki i odpowiednio
podejmowanych działań, zarówno w sferze globalnej jak i lokalnej.
Utrzymanie niesłabnącego, bardzo wysokiego zainteresowania
czytelników można uznać za tożsame z wypracowaniem mody na
instytucję. Należy jednak pamiętać, że moda to zjawisko bardzo
ulotne a jej utrzymanie wymaga ciągłej dbałości ze strony
biblioteki.
Grzegorz Woźniak
Bibliografia:
- APACKA Hanna (red.). Planowanie pracy biblioteki. Warszawa 2009
- BAŃKO Mirosław. Wielki słownik ucznia. Warszawa 2006
- GIERSZEWSKA Grażyna, ROMANOWSKA Maria. Analiza strategiczna przedsiębiorstwa. Warszawa 1997
- GRIFFIN Ricky. Podstawy zarządzania organizacjami. Warszawa 2007
- KOTLER Philip. Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Warszawa 1994
- OKONEK Paulina. Logo w sieci - system identyfikacji wizualnej dla biznesów internetowych. Warszawa 2010
- POL - CZAJKOWSKA Danuta. Współpraca z mediami. In PURRMANN Katarzyna, GRZELCZYK Jolanta (red.). Biblioteki dla młodych kleintów - scenariusz, Gutersloh 2005, s. 49 - 51
- SCHMITZ Christian. Ludzie i media - biblioteki z punktu widzenia architektury. In PURRMANN Katarzyna, GRZELCZYK Jolanta (red.). Biblioteki dla młodych kleintów - scenariusz, Gutersloh 2005, s. 40 - 43
- BIAŁECKI Klemens. Problemy marketingu bezpośredniego. Tryb dostępu: http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/index.php?nr=25&p=251001014571122&strona=biul_probl_klem. Stan z dnia 25.11.2013.
- http://pl.wikipedia.org/wiki/Moda_(styl). Stan z dnia 18.11.2013
1M.
Bańko, Wielki słownik ucznia, Warszawa 2006, s.868
2tamże
3tamże
5C.
Schmitz, Ludzie i media - biblioteki z punktu widzenia
architektury, [w:] K. Purrmann, J. Grzelczyk, Biblioteki dla
młodych klientów - scenariusz, Gutersloh 2005, s. 40
6P.
Okonek, Logo w sieci - system identyfikacji wizualnej dla
biznesów internetowych, PARP, Warszawa 2010, s. 5
7Kwestia
profilu zbiorów w odniesieniu do tematu kształtowania mody na
bibliotekę, ze względu na swoją złożoność, została jedynie
zasygnalizowana w artykule. Jest to jednak kluczowe zagadnienie,
mające ogromny wpływ na odpowiednie funkcjonowanie biblioteki.
8Sformułowanie
„wyposażenie dodatkowe” należy w tym przypadku traktować
bardzo szeroko, gdyż w zależności od charakteru placówki może
być ono bardzo zróżnicowane. W przypadku Biblio jako przykład
„wyposażenia dodatkowego” można podać kameralną salę
kinowo-konferencyjną, stanowisko DJ-skie, punkty odsłuchu audio,
stanowiska konsolowe, elektroniczny spray, itp.
9Nazwa
„użytkownik” została tutaj użyta celowo. Wiele osób
odwiedzających biblioteki, zwłaszcza te nowoczesne, korzysta nie
tylko z książek czy czasopism, ale również ze sprzętu
komputerowego, gier planszowych, zbiorów multimedialnych, itp. W
związku z tym sensownym wydaje się wykorzystanie nazwy
„użytkownik”, zamiast klasycznego „czytelnik” (to hasło
można wydzielić i stosować do konkretnej grupy użytkowników,
obcujących ze słowem pisanym).
10G.
Gierszewska, M. Romanowska, Analiza strategiczna
przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1997, s. 176
11H.
Apacka, Planowanie pracy biblioteki, Fundacja Rozwoju
Społeczeństwa Informacyjnego, Warszawa 2009, s. 13
12D.
Pol - Czajkowska, Współpraca z mediami, [w:] K. Purrmann,
J. Grzelczyk, Biblioteki dla młodych klientów - scenariusz,
Gutersloh 2005, s. 49
13Warto
zauważyć, że w otwarciu uczestniczyli przedstawiciele wszystkich
liczących się mediów lokalnych, co pozwoliło skutecznie
wyeliminować ewentualną barierę wizerunkową biblioteki, jako
miejsca nieatrakcyjnego tematycznie.
14Internet
należy tutaj rozumieć bardzo szeroko. Biblioteka nie może
ograniczać się tylko do strony domowej, ale również powinna
prowadzić aktywną komunikację za pomocą np. portali
społecznościowych.
15K.
Białecki. Problemy marketingu bezpośredniego.
http://www.wsz-pou.edu.pl/biuletyn/index.php?nr=25&p=251001014571122&strona=biul_probl_klem.
Stan z dnia 25.11.2013
16Do
sformułowania powyższego fragmentu posłużyła definicja
marketingu bezpośredniego, przeniesiona na grunt biblioteczny.
Większość bibliotek to instytucje non profit, prowadzące
dodatkowo rozbudowaną działalność edukacyjno - kulturalną. Z
tego też powodu jako cel oraz wypracowany zysk należy rozpatrywać
zarówno pozyskanych użytkowników korzystających z biblioteki,
ale również skuteczność obsługi , która z kolei przekłada się
na zadowolenie osób odwiedzających placówkę.
17Po
otwarciu nowej biblioteki może nastąpić wzmożona ilość zapisów
wśród osób, które w przyszłości nie będą korzystały z usług
placówki.
18Należy
zauważyć, że ilość ta jest powiększona o osoby biorące udział
w festynie z okazji otwarcia biblioteki
19Ostatni
okres został skrócony do trzymiesięcznego, ze względu na termin
powstania artykułu.
Naprawdę świetnie napisane. Pozdrawiam.
OdpowiedzUsuń