Naukowcy z Norwegii i Francji przekonują, że
ciężar i namacalność tradycyjnej książki mogą działać na jej korzyść. Wyniki
najnowszego badania dowodzą, że osoby korzystające z czytników znacznie gorzej
zapamiętują, w których miejscach czytanej historii miały miejsce poszczególne
wydarzenia.
W ramach eksperymentu grupa 50
czytelników zapoznała się z 28-stronicowym opowiadaniem amerykańskiej autorki
kryminałów Elizabeth George. Połowa miała kontakt z tekstem przy pomocy
czytnika Kindle, reszta czytała książkę w miękkiej okładce. Następnie
uczestnicy badania zostali poproszeni o przypomnienie sobie różnych aspektów
opowiadania, wliczając w to bohaterów, miejsca zdarzeń i obiekty.
Eksperyment wykazał, że zarówno
jedna, jak i druga grupa wykazała się podobnym poziomem empatii wobec bohatera,
zagłębieniem w historię i zrozumieniem narracji. Wyraźne różnice pojawiły się
dopiero, gdy poproszono uczestników o wskazanie, w którym miejscu w tekście
zostało opisane dane wydarzenie. Osoby korzystające z czytników wypadły w tym
przypadku znacznie gorzej. Dwa razy rzadziej udało im się też ułożyć w
prawidłowej kolejności 14 punktów zwrotnych fabuły.
Badacze sugerują, że namacalność
czytnika nie zapewnia takiego samego wsparcia dla mentalnej rekonstrukcji
opowieści, jak robi to książka drukowana. Ma to prawdopodobnie związek z tym,
że czytając na papierze wyczuwamy palcami ilość kartek, jaka przybywa po lewej
stronie i ubywa po prawej.
Teraz naukowcy chcą przeprowadzić
dalsze badania mające pomóc zrozumieć wpływ cyfryzacji na czytany tekst. Dzięki
temu będą w stanie dokładnie określić, jakie książki najmniej tracą, gdy
zapoznajemy się z nimi na czytnikach (już teraz podpowiadają, że prawdopodobnie
będą to tzw. czytadła). Badacze zastrzegają, że w eksperymencie brało udział
jedynie dwóch doświadczonych użytkowników Kindle’a, dlatego chcą powtórzyć
doświadczenie na bardziej proporcjonalnej grupie czytelników. Radzą jednak,
abyśmy nie zakładali, że osoby dobrze zaznajomione z czytnikami wypadłyby dużo
lepiej.
Badanie przeprowadzono pod
nadzorem Anne Mangen z Uniwersytetu w Stavanger (Norwegia) i Jean-Luca Velaya z
Uniwersytetu Aix-Marseille (Francja).
Źródło:
http://booklips.pl/newsy/10-dla-tradycyjnej-ksiazki-uzytkownicy-czytnikow-gorzej-zapamietuja-kolejnosc-wydarzen/
The New York Times, The
Guardian
fot. WikiHow
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz