„Książki elektroniczne podbiły
już serca setek tysięcy osób w Polsce i milionów na całym świecie. Ci, którzy
mają za sobą pierwsze przygody z e-czytaniem, bez zająknięcia wymieniają zalety
e-booków: szybkość i łatwość dostępu, tysiące książek na jednym urządzeniu,
wygoda czytania niezależnie od miejsca i czasu. Czy e-książki kryją przed nami
jeszcze jakieś tajemnice, sprawdza firma Virtualo prezentując 5 ciekawostek na
temat e-booków” - czytamy w komunikacie czołowego dystrybutora e-książek.
Ponad 40 lat e-książek
Dynamiczny wzrost rynku e-książek
w Polsce obserwujemy od 2010 roku. W tym okresie Empik kupuje udziały w firmie
Virtualo, specjalizującej się do tej pory w rozwiązaniach IT do sprzedaży
e-booków i aktywnie zaczyna uczestniczyć w rozwoju polskiego rynku książek
cyfrowych. Gdyby spytać przeciętnego czytelnika o datę powstania pierwszej
e-książki, zapewne odpowiedziałby, że pierwsze e-booki pojawiły się na świecie
niedługo przed 2010 rokiem, 10 może 15 lat temu. O e-bookach na świecie zrobiło
się jednak głośno już w 1971 r., kiedy to Michael Stern Hart założył Projekt
Gutenberg, mający na celu bezpłatne udostępnianie elektronicznych wersji
książek. Mimo młodego rynku e-książki w Polsce, e-booki na świecie mają już
więc ponad 40 lat.
Zanim nastała Era Kindle
Czytniki marki Kindle są obecnie
jednymi z najpopularniejszych na świecie urządzeń, na których odczytywane są
e-booki. Jednak wbrew pozorom wcale nie były pierwszymi e-czytnikami, o prawie
dekadę wyprzedził je m.in. stworzony pod koniec XX wieku Rocket eBook, który
miał ekran LCD i na którym mieściło się ok. 10 e-booków oraz SoftBook również
charakteryzujący się dotykowym ekranem LCD oraz pojemnością 2MB. Koszt
pierwszych czytników: ok. 500-600 dolarów.
Stephen King a sprawa
e-booka
W 2012 roku najpopularniejsze
polskie portale zajmujące się tematyką związaną z książkami i czytelnictwem
obiegła informacja jakoby Stephen King nie zamierzał wydać swojej najnowszej
książki "Joyland" w wersji elektronicznej. Powodem miało być ogromny
sentyment jakim autor darzy książki drukowane. Cała sytuacja była o tyle
zaskakująca, że w 2000 r. to właśnie Stephen King jako jeden z pierwszych
zdecydował się na bardzo odważny krok i opublikował swoją książkę "Riding
the Bullet" wyłącznie w wersji elektronicznej. W ciągu 24 godzin od
momentu premiery e-booka zamówiło go 400 000 osób, co w tamtych czasach było
niewątpliwym rekordem. Mimo głośnych zapowiedzi dotyczących rezygnacji z wydawania
przez autora wersji elektronicznych książek, zarówno "Joyland", jak i
kolejne tytuły np.: "Doktor sen", "Pan Mercedes" ukazywały
się w wersji elektronicznej, podbijając listy e-bookowych bestsellerów.
E-book i książka – różna
forma, inny proces wydania
W ofercie Virtualo znajduje się
obecnie ok. 40 tysięcy e-książek. Ogromna większość nowych tytułów wydawanych
przez największe polskie wydawnictwa dostępna jest od razu również w wersji
elektronicznej. Co jednak z książkami, które do tej pory nie doczekały się
wersji elektronicznej? Dla wielu czytelników sprawa jest prosta - skoro jest
książka drukowana, to trzeba na jej podstawie przygotować wersję elektroniczną.
Jednak nie zawsze jest to prosty proces. Opublikowanie e-booka wymaga od
wydawcy pozyskania dodatkowych praw, m.in. do treści, ilustracji, okładki oraz
przygotowania materiałów do digitalizacji. Wydanie książki elektronicznej to
wbrew pozorom nie zwykły plik pdf książki przygotowanej do druku.
Zakup e-booka w
Internecie to usługa
Nie wszyscy e-czytelnicy o tym
wiedzą, a jest to fakt godny uwagi, że e-book dostarczany za pośrednictwem
Internetu zgodnie z regulacjami prawnymi nie jest książką, a usługą. Gdyby
jednak ten sam plik dostarczany był nie do "Mojej Biblioteki", a
nagrywany np. na płytę CD lub pendrive'a i dostarczany do czytelnika pocztą lub
odbierany przez niego osobiście na przykład w siedzibie firmy, byłby traktowany
już jako książka. Stąd właśnie wynika różnica w wysokości podatku VAT między
e-bookami, a książkami drukowanymi - wersje elektroniczne obciążone są 23-proc.
VATem, natomiast książki drukowane - 5 proc. Różnica ta, jak podkreślają
przedstawiciele branży e-booków ma wpływ na szybkość rozwoju rynku treści
cyfrowych w Polsce. Odczuwają to przede wszystkim konsumenci, którzy wyraźnie
sygnalizują, iż e-książki powinny być tańsze, niż ich papierowe odpowiedniki
wymagające wyższych kosztów magazynowania i logistyki.
Źródło:
http://rynek-ksiazki.pl/aktualnosci/e-bookowe-tajemnice_40593.html
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz