Z badania przeprowadzonego przez PBS, we
współpracy z serwisem audiobook.pl wynika, że około 4,8 mln Polaków sięgnęło
kiedykolwiek po audiobooki. Z kolei liczba aktywnych użytkowników książek audio
liczy przeszło 2,8 mln osób.
Większość Polaków wie o istnieniu
książek audio. Oczywiście, korzystanie z takiej formy odbioru literatury to
zjawisko o znacznie mniejszej skali. Podczas gdy około 6 na 10 Polaków
deklaruje, że dotychczas słyszało o książkach audio (61%), to dopiero co 7.
przyznaje, że korzystał z nich kiedykolwiek (14%), a co 11. deklaruje, że
korzysta z nich obecnie (9%).
Słuchacze audiobooków to w
głównej mierze osoby młode, stanu wolnego, legitymujące się wyższym lub średnim
wykształceniem, zamieszkujące duże miasta. Bardzo ważną rolę w słuchalności
audiobooków odgrywa zaawansowanie technologiczne użytkowników. Udział
korzystających jest wyraźnie wyższy zarówno wśród internautów (13% vs. 1%
nie-internautów), jak i wśród posiadaczy urządzeń mobilnych typu: laptop,
tablet, smartfon. Odsetek słuchaczy audiobooków jest aż o 12 punktów
procentowych wyższy w grupie użytkowników urządzeń mobilnych, niż wśród osób,
które takich urządzeń nie posiadają (14% vs. 2%).
Po książki audio sięgają konsumenci,
którzy z jednej strony nie boją się korzystać z innowacji produktowych, a z
drugiej strony chętnie rekomendują produkty i usługi w swoim najbliższym
otoczeniu. W związku z tym, w grupie słuchaczy audiobooków tkwi nie tylko duży
potencjał nabywczy, ale także potencjał dla marketingu rekomendacji.
Słuchanie audiobooków nie jest
zajęciem na co dzień – 17% słuchaczy audiobooków zalicza się do kategorii
„heavy users”, czyli korzystających codziennie lub kilka razy w tygodniu. 8 na
10 użytkowników sięga po książki stosunkowo rzadziej. Użytkownicy książek audio
najczęściej słuchają ich w domu (69%), nieco rzadziej w środkach transportu
publicznego (35%) lub w samochodzie osobowym (14%, w tym 17% jako pasażer, a
14% jako kierowca). Do rzadkości należy słuchanie audiobooków w typowo
publicznych miejscach tj. praca (9%), szkoła (9%), restauracja/kawiarnia (7%),
sklep (6%).
23% użytkowników słucha ich w
drodze do/z pracy, 22% w drodze do/z szkoły, 19% w drodze na urlop/wakacje.
Słuchacze rzadko kiedy sięgają po książki w okolicznościach, w których
musieliby wykazać się podzielnością uwagi, godząc jednocześnie słuchanie
książki z wykonywaniem innej czynności np. podczas gotowania (10%), uprawiania
sportu (10%), pracy (9%), czy robienia zakupów (4%).
Kombinacja ogólnych preferencji i
przyczyn obiektywnych stanowi główną argumentację dla niesłuchania audiobooków.
Przywiązanie do książki w tradycyjnej formie, brak odtwarzacza lub brak czasu,
są najczęściej wskazywanymi barierami. Biorąc jednak pod uwagę wysoki potencjał
rekomendacyjny w grupie użytkowników, można postawić tezę, że penetracja
słuchaczy audiobooków w przyszłości będzie wzrastać.
Badanie zostało przeprowadzone
przez PBS na przełomie marca i kwietnia tego roku na losowej próbie 2 tysięcy
Polaków w wieku powyżej 15 lat.
fot. Jeff Daly
źródło: PBS
źródło: PBS
Źródło:
http://booklips.pl/newsy/ponad-28-mln-polakow-slucha-audiobookow/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz