Jedynie 3,9% zamówień w księgarniach
internetowych kończy się zwrotem towaru. Książki należą do najrzadziej
zwracanych przedmiotów podczas zakupów internetowych – wynika z analizy portalu
kodyrabatowe.pl.
Po dokonaniu zakupów w sklepie
internetowym każdy konsument ma prawo zwrócić zakupionych towar do 10 dni, bez
podania przyczyny. Polacy w trakcie zakupów internetowych coraz chętniej
korzystają z tego prawa. Zwracamy już co piąty sprzęt elektroniczny, a także 12
procent kosmetyków zakupionych w e-sklepach. Zdecydowanie najgorzej pod tym
względem wypadają zakupy w internetowych sklepach z odzieżą. Niemal 29%
zamówień spotyka się z reklamacją.
Od grudnia zwrot towaru ma być
jeszcze łatwiejszy za sprawą nowej dyrektywy Unii Europejskiej. Wydłuża ona
prawo do oddania towaru bez podania przyczyny do 14 dni. Z 6 do 12 miesięcy
zostanie wydłużony okres „domniemania niewinności” klienta. Oznacza to, że przez
rok od zakupu to sprzedający ma udowodnić, że dostarczono towar zgodny z
zawartą umową. Przy zwrocie towaru to właściciel sklepu zostanie obciążony
kosztem wysyłki, a jedynym udogodnieniem dla niego będzie możliwość odliczenia
kosztów amortyzacji towarów przy zwrocie gotówki.
„Z badań jasno wynika, że
Polacy nie traktują internetowych księgarń jak bibliotek. Wysokość zwrotów jest
na bardzo niskim poziomie i w większości wynika z ‚zakupów impulsowych’ po
których kupujący się rozmyśla oraz z zamówieniami, które nie były zgodne z
oczekiwaniami klienta” – wyjaśnia Kamil Brożek z portalu kodyrabatowe.pl. „Odwrotna
sytuacja ma miejsce w przypadku sektora modowego. Tam zjawisko wardrobingu,
czyli ‚wypożyczania’ ubrań na jedną okazję i oddawanie ich z powrotem do sklepu
jest dość powszechne”.
Badanie dokonano na podstawie
ponad 30 tys. transakcji w polskich sklepach internetowych w okresie od
stycznia 2013 do maja 2014. Portal kodyrabatowe.pl jest częścią grupy
International Coupons, do której należą portale z kodami rabatowymi z
kilkunastu krajów świata.
Źródło:
http://booklips.pl/newsy/ksiazki-najrzadziej-zwracanym-towarem-podczas-zakupow-w-sieci/
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz